"Uitgaande mail geblokkeerd" SMTP Error: [554] 5.7.1 < END-OF-MESSAGE>: End-of-data rejected: SMTP Blocked

Ik heb e-mails gekregen van Freedom dat er misbruik geconstateerd is en dat ik daarom geen e-mail meer mag versturen. Ik moet mijn wachtwoord veranderen. Dat kan ik niet doen omdat het op meerdere devices wordt gebruikt, waaronder 2 een paar duizend kilometer verderop.

“SMTP Error: [554] 5.7.1 < END-OF-MESSAGE>: End-of-data rejected: SMTP Blocked” als ik het via webmail probeer.

"Cannot send message using the server reinder@rustema.nl
Sending the message content to the server failed.
The server response was: : End-of-data rejected: SMTP Blocked

Select a different outgoing mail server from the list below or click Try Later to leave the message in your Outbox until it can be sent."

als ik het via mijn macOS Mail-client probeer.

Heb erover gebeld, het zou geëscaleerd worden naar de technici.

Als ik door het forum blader dan lijkt het op dit uit oktober 2023:

En toen hadden meerdere mensen er last van. Nu ook?

Mystery solved. Het is vakantie en mijn familieleden die ook mijn smtp-instellingen gebruiken mailen nu vanaf een buitenlandse ip-range. Ik wist niet dat dat niet mag!

Oplossing is om vanuit het buitenland een VPN-verbinding naar een Nederlandse ip-range op te zetten. Of met de Fritzbox.

Curieus, ik zou dat toch graag uitgezocht willen hebben of en in hoeverre @Freedom ook restricties aanlegt t.a.v. (welke) IP ranges.

Prima dat Freedom iets “afwijkends” blokkeert en dat wmb sws instelbaar moet zijn met zo ja of iemand , wanneer vanaf welke IP adressen (geen) gebruik maakt van diensten.
Zelf gebruik ik Freedom’s ingeperkte SMTP alleen thuis omdat zij mij o.a. daarin verplichten tot SSL data transport en gedoe met aantallen mail(s).

Ik betaal andere mailproviders die ik ter doorgifte buiten de deur gebruik. Die werken net even anders en ik moet mij bv o.a. eerst authenticeren (feitelijk een een soort SSH tunnel) met gekende sleutelparen voordat ik gebruik ongebreideld gebruik kan maken van simpel plat poort 25 SMTP om mail te storten.

Dus samengevat: je mag alleen vanaf je eigen (Freedom) ip adres mailen. Dus onderweg met bijvoorbeeld een laptop of mobiele telefoon is niet toegestaan bij Freedom? Graag hoor ik van Freedom dat dit inderdaad correct is want dit heb ik nog nooit gehoord en is (zeker vanuit de Freedom gedachte) naar mijn idee niet wenselijk.

Ik bedenk nu dat ik allerlei devices onder mijn beheer heb die (vermoedelijk, weet ik niet eens zeker) allemaal de smtp-server van freedom gebruiken. Yikes, niet te doen dit.

Op vakantie in Nederland kan ik gewoon mailen.

Wie zegt dat dat het probleem is. Ik kan gewoon vanuit het buitenland (recent Duitsland, Denemarken), ook zonder VPN naar huis, gewoon mailen.

Freedom helpdesk zegt het op basis van logfiles.

Als je zelf op reis bent en mailt kan het wel, maar niet als ondertussen duizenden kilometers verderop ook mail wordt verstuurd met jouw login op de freedom smtp-server.

Oh, en wat dan als je duizenden kilometers verderop zit en je met je ene apparaat een VPN verbinding met thuis hebt en met een ander apparaat niet of een onderbrekende VPN verbinding op een en hetzelfde apparaat tijdens het mailen. Wordt dan je email ook geblokkeerd?

Er zijn soms goede verklaringen voor niet alledaags gedrag.
Zo maar blokkeren op basis van iemand privé gedrag dat ‘niet normaal’ is een schending van iemands persoonlijke levenssfeer, past niet bij Freedom.

Dat er een waarschuwing naar de klant gaat via een vertrouwd kanaal is dan logisch. Mogelijk met een bepaalde reactie tijd. Maar zo maar zonder enige waarschuwing of bericht blokkeren is niet bepaald klantvriendelijk en in strijd met waarvoor Freedom voor staat.

2 likes

de suggestie die ik net per e-mail ontving van de helpdesk is ook niet ideaal: "Om mogelijk misbruik te voorkomen blokkeert Soverin de mailbox als blijkt dat er binnen 1 dag in meer dan 1 land de mailbox wordt gebruikt. Als jij continu reist tussen twee grenzen, dan snap ik dat dat niet erg praktisch is. Door het wijzigen van het wachtwoord deblokkeer je de mailbox.

De suggestie, die mijn collega ook heeft aangedragen, is het gebruik van Freedom Mail via een VPN waarbij je steeds een IP-adres gebruikt uit één land (bijv. Zwitserland óf Italië). Ook niet erg praktisch, maar hopelijk een tijdelijke oplossing voor je."

In de basis dus een situatie waar iedereen die een Fritz!Box heeft met de Push service actief (stuurt minimala 1x per 24 uur mail als alles actief staat) en bijvoorbeeld voor vakantie in het buitenland is en mail verstuurt via laptop en/of smartphone, mee te maken krijgt. Ik neem aan dat deze info zoals de helpdesk die geeft de formele info is die van Soverin komt, maar ik ben wel benieuwd naar de visie van bijvoorbeeld @Anco of @arien vanuit Freedom Internet op dit gedrag (als het zo werkt, anders graag ontkenning vanuit Freedom Internet dat dit zo werkt, want dat mag ook :wink: )

2 likes

Het is niet alleen dat - ik probeerde maandag een reply te sturen aan mijn energieleverancier over mijn zonnepanelen. Die mocht niet verstuurd worden “want spam”.
Nou ben ik bepaald niet onbekend met “energie” en “zonnepanelen” spam (helaas) maar dat vond ik toch wat wild.

Overigens: wie een beetje handig is kan eenvoudig een wireguard of ipsec verbinding aanmaken op de Fritz waarbij het goed is om te weten dat Wireguard UDP gebruikt en dat niet overal beschikbaar is (trein-wifi, ik kijk naar jou).
Verder zit er tegenwoordig in MijnFreedom de optie om apparaten toe te voegen, waarbij dus blijkbaar specifieke wachtwoorden alleen voor dat apparaat worden gemaakt. Als er dus iets niet lekker gaat met 1 telefoon dan blijft de rest hopelijk wel werken.

Ja dat blijkt inderdaad zo te werken. Ik heb het moeten navragen want ik wist het ook niet.

Ik denk dat het een vrij nieuw ideetje is in de nimmer aflatende strijd tegen spam.

1 like

Ook hier raad ik Freedom (en Soverin) aan… zsm te stoppen om gebruikers die zelf daarvoor kiezen, te bedisselen en in een harnas te duwen.

Op het moment dat een gebruiker spam zou distribueren kan die na gewaarschuwd te zijn, beperkt worden om zo verder Freedom geen (imago) schade te berokkenen. Een beetje en bvk zoals xs4all dat inrichtte.

Maak mij te meer duidelijk dat onze beslissing om buiten de deur, externe mailproviders te gaan gebruiken die wel werkende transparante SMTP diensten met meer dan 50 geadresseerden , onze overwogen platte keuze voor poort 25 en naar eigen keuze een gewenste SSL; biedt nog niet zo gek.

Los dat we ons (nog) extern huis niet wilde ophangen aan dit soort fuikdiensten wara je maar moet afwachten of het te gebruiken is.

1 like

Ik stuur vanaf thuis automatisch mailtjes met camera screenshots en met weersinformatie.

En ik ben ook regelmatig in het buitenland en gebruik dan email.

Dat was 3 weken geleden nog geen probleem.
Die use case MOET blijven werken. Graag bevestiging van @arien dat dit blijft werken.

Werkt dat nu opeens niet meer, dan moet dat direct worden hersteld.

Terechte opmerking maar niet bij “arien” die hierin geen stem zal hebben.
Ik zou zeggen dat een dingetje kan zijn voor @moderators die dit via een binnenlijntje bij Freedom kunnen aankaarten.

Een VPN gebruiken is sowieso geen slecht idee als je buitenshuis bent. Zou eigenlijk normaal moeten zijn.

Ik heb in de WireGuard app op mijn iPhone ‘on-demand’ aanstaan voor wi-fi en cellular met een SSID filter. Zodra ik de wifi van het huis verlaat treedt de VPN in werking. Dus mijn mailtjes gaan altijd met een NL IP naar Soverin.

Daarnaast is het raadzaam om elk apparaat een eigen SMTP wachtwoord te geven in Mijn Freedom. Als er iets lekt of zoals nu een geoip probleem geeft, dan koppel je die zo af zonder dat je andere spullen in de problemen komen.

Bedankt voor je (eerlijke) reactie, kan ik erg waarderen! Helaas voelt dit wel als de zoveelste “ik weet het beter” actie van jullie leverancier. Ik heb begrip voor acties tegen spam, maar dit is er toch eentje waar waar ik m’n twijfels over heb. Want als het echt zo geimplementeerd is (en ik geloof direct dat iemand zoiets bedacht heeft, waarschijnlijk zonder zicht te realiseren dat er ook veel geautomatiseerde email verzending gebeurd) dan loopt iedereen die buiten nederland op vakantie gaat het risico te worden uitgesloten, jammer.

1 like