Volgende maand stap ik over van Odido (GPON) naar Freedom (KPN, AON). Ik ben van plan om mijn eigen gateway (Unifi Cloud Gateway Fiber) te gebruiken en heb een paar basisvragen over hoe alles in elkaar zit en wat ik moet doen als mijn abonnement bij Freedom start.
Op dit moment zit er een groene glasvezelkabel aangesloten op de ONT, die verbonden is aan mijn UCG Fiber (zie foto’s hieronder). Klopt het dat ik gewoon dezelfde glasvezelkabel kan aansluiten op een SFP module, en die vervolgens in de SFP poort van mijn UCG Fiber? Ik heb ergens anders op het forum gelezen dat deze module compatibel is met het netwerk van KPN: https://tweakers.net/pricewatch/1660818/draytek-sc-sfp-bidi-rx-1490-1550-nm-tx-1310-nm.html Klopt dit?
Altijd lastig te zeggen wanneer je overstapt qua belichtingstechniek en ik raad je aan dit via een monteur te laten doen.
Ik zie op een foto dat je ook nog een (KPN?) NTU hebt hangen die, mits nog werkend was (cq is te maken), kan dienen als AON uitwijkstation.
De SFP zelf (1Gbit) zal glasvezeltechnisch geen probleem moeten vormen; of die bruikbaar is op/voor jouw Unifi durf ik niet te zeggen.
Daar de SFP mogelijk een blauwe* connector verwacht, zal je misschien een (groen APC naar blauwe UPC) verlopende kabel/connector moeten toepassen. Je kan ook het risico nemen dat wanneer die groene kabel past, het wellicht OK is. Gaat die stuk of werkt die niet goed, kan je imo altijd nog tot scha(n)de een andere kabel/verloop gebruiken.
Kan ook zijn dat achter in het linkse kastje een dergelijk verloop/kabeltje (Blauw → Groen) is toegepast. Met die verloopconnector daar, zou ik geen risico nemen.
*let op kleur van connectors is geen wetmatigheid voor APC of UPC slijping.
Die werkt bij mij inderdaad prima met KPN AON (zit in een Turris Omnia). Zoals Larry aangeeft gaat er bij mij een blauwe kabel in (die ging voorheen in een Fritzbox 5490).
Ik gok dat je even moet afwachten wat er precies opgeleverd wordt voordat het helder is hoe je de boel kan aansluiten, als er überhaupt iets wordt opgeleverd. (Ik stapte zelf over van XS4KPN en dan verandert er dus niets. Niets opgestuurd of monteur of wat dan ook. Ik ging naar bed met XS4KPN en werd wakker met Freedom.)
Dank jullie voor de reacties. Klopt het dat KPN AON gebruik maakt van een TX golflengte van 1310nm en een RX golflengte van 1550 nm?
Het lijkt mij inderdaad het handigst om het aansluitprocedure te laten uitvoeren door een monteur, alleen ik wil graag mijn eigen gateway gebruiken in plaats van een gekochte/gehuurde fritzbox, en ik begreep via de website dat het niet mogelijk is om een monteur langs te laten komen zonder een fritzbox aan te schaffen. Is er een mogelijkheid om de monteur toch in te huren onder voorwaarde dat het mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn gateway werkend te krijgen?
Het voelt een beetje gek om dit te vragen maar wat als ik een fritzbox toch huur voor een paar maanden en dan terugstuur een maand later? Dit om in aanmerking te komen voor een monteur bezoek.
“Grappig” idd dat je bij een eigen modem geen monteur kunt “bestellen” en de voorwaarden roept “Als je kiest voor een glasvezelverbinding, dan is een monteur verplicht om de Aansluiting in orde te maken.”.
Ik denk dat je de huur van de FB na een jaar kunt “migreren” door die op te zeggen en dan voor die €36(+€25 monteur) het prettig kan zijn dat je op die wijze een zeker werkend glasmodem als fallback hebt. Je hoeft dan zelf ook niet te rommelbommelen met kabelkeuzes etc.etc.
Freedom doet expliciet geen NTU en dat die er lijkt te hangen, staat geheel los van Freedom. In dat jaar, kan je van harte spelen met whatever opties.
Wellicht dat het bij Freedom anders werkt, maar bij XS4ALL was er altijd sprake van 2 monteurs:
Om de glasvezel op de juiste manier te termineren in huis zodat er daarna een FTU/NTU opgezet kon worden
Om daarna die FTU/NTU erop te schuiven.
Onder die eerste monteur kwam je eigenlijk nooit uit en die tweede werd ook altijd gepland, maar het lukte me om die te mijden door:
Bij mijn eerste aansluiting wist ik zelf de NTU erop te zetten en daarna kwam de verbinding op. (Toen XS4ALL belde voor de monteurafspraak en zag dat de boel al werkte, hebben ze die tweede monteur niet meer ingepland.)
Bij mijn tweede aansluiting (bij verhuizing) had ik de FTU liggen toen de eerste monteur kwam. Hij gaf aan dat er nog een monteur zou komen, maar toen ik hem die FTU liet zien, zei hij “oh die schuif ik ook er wel even op”. Daarna zelf de 5490 ingeprikt en de boel kwam op, dus tweede monteur werd afgezegd.
Omdat niemand te koop wil lopen met dat er twee monteurs moeten komen, wordt dit nooit heel expliciet beschreven. Het schijnt ook te maken te hebben met dat monteur 1 van KPN (danwel andere glasvezelboer) komt en monteur 2 van de ISP. In dit geval lijkt het erop dat KPN een monteur zal sturen als hun administratie aangeeft dat er geen geschikt aansluitpunt hangt. Die Freedom monteur heb je inderdaad niet nodig.
Daarnaast even terminologie:
FTU = Fiber Termination Unit. Grondplaat voor glasvezel. Deze wordt geplaatst wanneer de glasvezel het huis in wordt geschoten.
NTU = Network Termination Unit. Actief apparaat wat glasvezel omzet naar een netwerkverbinding (koper) voor AON netwerken.
ONT = Optical Network Termination. Actief apparaat wat glasvezel omzet naar een netwerkverbinding (koper) voor GPON en XGSPON netwerken. Deze moet ook aangemeld worden met een PON-serienummer. Bij Delta en KPN netwerken komt er een monteur langs van de belichter om deze te plaatsen, wanneer deze nog niet aanwezig zou zijn.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Zoals ik het altijd begrijp:
Je krijgt een grondplaat waar een FTU danwel een NTU op geschoven wordt. Een FTU geeft je de mogelijkheid om rechtstreeks bijvoorbeeld een Fritzbox 5490/5530/etc. of een ONT op het glas aan te sluiten. Een NTU is actief en zet glas om naar UTP.
Ik heb ook niet de indruk dat die helpdeskpagina echt alle gevallen dekt als ik eerlijk ben. Die grondplaat wordt bij KPN AON bijvoorbeeld soms vervangen en er zijn ook gevallen met een oudere AON NTU (100 MBit/s) waarmee iets zal moeten als iemand een hogere snelheid wil afnemen. Mijn indruk is ook dat de situatie van de topicstarter niet exact gedekt wordt.
(Verder nog altijd mijn suggestie om in Mijn Freedom zoveel mogelijk info te laten zien over wat voor soort verbinding iemand heeft.)
Nope. De FTU is echt de grondplaat.
Wat je er op kan schuiven om bijvoorbeeld een FRITZ!Box direct op de glasvezel aan te sluiten heet een patchcover.
Dat is al sinds 2012 toen ik begon met het ondersteunen van internetverbinding.
De EoF NTU’s die maar 100Mbit/s aan kunnen zijn op dit moment erg schaars. Die werden al omgezet naar GoF verbindingen met een 1000Mbit/s NTU voordat Freedom bestond. Daarnaast ondersteunen wij op KPN netwerken geen NTU’s, dus dat hebben we met een reden niet zo besproken op de HD pagina’s. Op AON verbindingen (van KPN) zal er dus altijd een FB direct op de glasvezel aangesloten worden via een patchkabel en patchcover die op de FTU geschoven kan worden (behalve bij GN01 FTU’s… over die FTU’s heb ik een mening, die ik maar niet hier neer zet…).
ONT’s heb je in verschillende vormen en maten (net als NTU’s) sommige kunnen direct op de FTU aangesloten worden, sommige gaan via een patchcover en patchkabel.
Over de MIJNfreedom omgeving. Het zit ergens in de pijplijn, maar ik kan geen uitspraak doen wanneer we dit live kunnen zetten. We zijn een klein team, dus de develop-tijd is over verschillende projecten uitgesmeerd.
Was d8 ik (rechthoekig) uit de begintijd wier glasvezel snelller kapot kon worden getrokken en de bijpassende NTU maximaal 100mbit was. Later vervangen door het iets beter/passende golfjesmodel GN02.
GN01 kon worden omgebouwd naar een GN02 (waar ik ook mijn mening over heb). Daarvoor had je een ombouw setjes. Het probleem is bij beiden dat het loshalen van de NTU (of tegenwoordig ONT) niet ‘klantvriendelijk’ is. De huidige aansluitpunten die worden geplaatst (TK01) zijn een stuk vriendelijker om zelf als klant aan te sluiten.
Voor de GN01/02 hebben wij bijvoorbeeld ook geen patchcovers.
Maar goed. Het topic begint een beetje af te wijken van de oorspronkelijke vraag in het topic.
Ik vrees dat dat precies niet opgaat bij de topic starter, want die heeft voor eigen hardware gekozen.
Die gaan dus op als Freedom iets uitlevert, maar ik denk dat uiteindelijk de situatie waarbij iemand eigen hardware inzet wellicht de meeste vragen oproept (in de zin, wat moet ik waar op aansluiten). Wellicht een idee om dat met de community mee op te vangen en uiteindelijk wel ergens documentatie te hebben wat er allemaal in huis kan hangen.
wat voor mening is(storings)technisch, afmeting/constructie, betrouwbaarheid of iets anders ?
Gewoon benieuwd. Ik mij kan herinneren dat sommige NTU’s kieskeurig waren en niet goed overweg konden met sommige ethernet crossovers (MDI). Er zelfs NTU’s zijn geweest die niet in een andere regio te gebruiken waren.
Of dit dan een gebrek was van de router of (firmware)feature van de Genexis of in de PoP, is dan over te delibreren.
Zelf denk ik dat het in de tijd genomen, iets dat beschikbaar was en sws “glas” gezien werd dat niet (ontworpen/bedoeld was om) door" eindgebruikers" aangeraakt te mogen worden.
Mag ik hier uit opmaken dat als je geen Fritz wil, je voor AON zelf een media convertor met SFP moet scoren?
En wie levert dan de patch cover? Moet je die dan ook zelf kopen?
Dat is precies de sitatie waar ik in ga zitten binnenkort. Zie het topic dat ik een paar minuten geleden aangemaakt heb. Heb hier een GN02 hangen en ik vermoed dat ik die kan blijven gebruiken, ook als de XS4ALL verbinding weg is, maar ben ook aan het nadenken over wat ik moet doen als die het onverhoopt niet meer doet.
Maar bij jou zit er al een NTU ingeprikt waar XS4KPN op werkt. Dan krijg je met eigen apparaat de situatie die ik zelf ook had. Je gaat naar bed met KPN en wordt wakker met Freedom zonder iets te doen.
De situatie waarbij er alleen een grondplaat hangt en je kiest voor eigen hardware is de spannendste, want er zijn blijkbaar geen patch covers en Freedom stuurt geen NTU op.
wat voor mening is(storings)technisch, afmeting/constructie, betrouwbaarheid of iets anders ?
GN01 en GN02 FTU’s zijn niet echt gebruiksvriendelijk voor mensen die zelf een verbinding willen aansluiten op de glasvezel. Dat is de voornaamste reden. Storingstechnisch of betrouwbaarheid heeft daar niet heel veel mee te maken.