Las vandaag het nieuws dat zelfs Ziggo, de provider met het meest antieke netwerk, 8 gbit verbindingen gaat aanbieden voor het eind van dit jaar.
Waar blijft de beloofde multi-gigabit bij Freedom? Dat ze niet als eerste dit aanbieden is al schandalig, zeker voor een provider die zich richt op de meer veeleisende/technisch onderlegde gebruiker, maar dat zelfs Ziggo je voor is, da’s wel heel droevig.
Freedom richt zich op de gebruiker die belang hecht aan een veilig en open Internet. Nergens op die pagina’s wordt een streven genoemd om voorop te lopen met verhoging van toegangssnelheden. In de praktijk loopt Freedom vooral voorop in het mogelijk maken van en ondersteuning bij dit soort technisch veeleisende zaken.
Ziggo c.s. richten zich vooral op consumenten die aan de borreltafel horen dat more bits for your bucks altijd beter is. En die geen idee hebben van zaken als latency. Laat staan in staat zijn te analyseren wat hun gebruik werkelijk nodig heeft en waar de bottlenecks in de praktijk zitten.
Geen misverstand overigens: ook ik zou het mooi vinden als er multi-gigabit opties komen bij Freedom. Maar ik vermoed dat er financieel en qua bemensing even geen ruimte voor is. Zelf vind ik vooral upstream belangrijk, maar ik krijg met al mijn docker containers verdeeld over twee servertjes die 1 Gbps nog niet volgepompt.
Die weten allemaal dat bandbreedte niet interessant is en latency veel relevanter als het gaat om snelheid
Freedom mensen hebben hierover wel eens gepost dat er nog geen fatsoenlijke hardware is die soepel 8 Gbit/s doet. Ik gok dat dat nog altijd speelt en we niet te veel in de marketing van andere ISPs moeten geloven…
Ken mensen die na een jaar Ziggo weer weg zijn gegaan.
Ze werden gek van de onderbrekingen.
Vooral weken waarin dagelijks in de nacht het internet uren uit is.
En die 8 gigabit is een planning van een theoretische snelheid.
Als veel einggebruikers overstappen op een hogere snelheid moet ook de backbone groter.
Nu een wijk aansluiting van 10Gbps met 10-20 (<1Gbps) gebruikers ervaart niemand problemen.
Bij 10Gbps met een 4 tal 8Gbps daarop krijg je wel dat de ene gebruiker de andere in de weg gaat zitten. … Dus impliciet moeten alle glasvezel leveranciers in zo’n geval ook de backbone *10 doen…
100Gbps … Glas kan het, maar ook alle betaalbare electronica?
Het is de zoveelste keer dat deze TS hetzelfde onderwerp post.
Als je snel gaat, doe het dan goed.
Ik kan me voor de meeste mensen ook geen reden bedenken, wat je moet met sneller.
En bij PON verbindingen moet je echt goed kijken, wat het in de praktijk brengt.
Mijn UDM Pro Max kan prima 10Gbit aan en er is altijd nog de UDM Beast die zelfs 25Gbit aankan.
Ik vraag ook helemaal niet dat Freedom hardware aanlevert, dat regel ik zelf wel. Ik denk dat dat voor de meeste Freedom klanten geld (wat moet je nou met dat consumer-grade prul van een router).
Freedom heeft al heel lang geleden aangekondigd hier mee bezig te zijn er gebeurt niets. Als consument kan ik alleen beslissingen nemen op basis van de informatie die mij aangeleverd wordt, maar dan moet die informatie wel betrouwbaar zijn.
Het enige wat ik van Freedom verlang is eerlijke en duidelijke communicatie.
Met die offload doos pak je PPPoE aan, maar dan ben je dus alleen met IPv6 echt geholpen. (IPv4 met NAT blijft traag.) Er is geen enkele ISP in Nederland die IPv6 zonder PPPoE aanbiedt, dus wat dat betreft ben je nergens anders beter af met enkel zo’n apparaat.
Ik zou dat ook zeggen, maar zelfs op dit forum zit het gros op een Fritzbox. Een poll zou wel interessant zijn.
Hier ben ik het wel mee eens, het is jammer dat de communicatie op dat vlak niet sterk is. Wel lof aan de medewerkers die hier semi-formeel aangeven wat er speelt. Uit die hoek weten we ook dat hardware wel een bottleneck is op dit moment.
Mijn inschatting is dat hier de denkfout zit, ik heb voor een andere ISP wel eens cijfers gezien over het gebruik van eigen apparatuur en dat was echt gerommel in de marge en viel bijna weg in de afronding van de statistieken. Ik kan me voorstellen dat het hier wat hoger ligt, maar absoluut niet in de richting dat er ook een economisch business model op te bouwen is.
Maar konden die dat echt bepalen? Bij Freedom is wel te zien hoeveel mensen géén apparaat huren, maar de meeste andere ISPs zullen geen cijfers hebben.
Ik neem aan dat ze via die TR-069 zooi op z’n minst kunnen zien dat dat gewoon werkt (en dus dat je een “standaard” modem hebt) en daarnaast waarschijnlijk welk type omdat dat nodig is om zo’n firmware update door te voeren. Je kunt dat op een Fritzbox geloof ik uitzetten, maar KPN’s experia heeft daar geen knopje voor, en de connectie checker leest ook vrolijk de staat van je modem uit, dus ik gok dat die zelfs wel meer dan dat doet.
Kortom, ik denk dat ze daar redelijk goede stats voor hebben.
Odido ging (?), een stapje verder, daar werd informatie over de aangesloten apparatuur naar Odido en derden doorgegeven. Dat zou gestopt zijn..?
Bij odido kun je daar niet helemaal zeker van zijn. Hoe betrouwbaar is een ISP modem?
Spaanse Telecom heeft lang Zyxel DSL modems geleverd, die modems waren volledig afgesloten dozen, Met bediening via WAN mits aangesloten op het juiste spaanse netwerk. (in ieder geval tot ongeveer 8 jaar geleden).
Laat ik nog een andere overweging geven. Het “aansluiten van” / “veranderen van technologie van” is voor Freedom een kostbare zaak. Ik heb geen exacte cijfers maar Freedom verdient vele maanden geen cent aan jouw nieuwe aansluiting, ze zijn die aansluiting aan het afbetalen.
Ik wil dat Freedom doorgaat en daarvoor moeten ze kunnen verdienen aan mijn aansluiting. Het is voor Freedom handig als klanten een flinke poos hun aansluiting houden en dat is indirect ook mijn belang.
Jaren geleden kondigde Freedom aan om aansluitingen te gaan leveren via Fiber Operator en vroeg om testers. Destijds had ik een KPN AON aansluiting die technisch 1Gbit kon, maar door KPN kunstmatig was gelimiteerd (200 of 500 als ik me herinner).
Fiber Operator was voor Freedom veel goedkoper (een gedeelte van de winst kwam terug via een lager Freedom abonnementstarief) en heeft geen limiter, dus 1Gbit is 1 Gbit en dat krijg ik ook, upstream en downstream. En het enige moment dat ik deze bandbreedte gebruik is bij een speedtest.
Ik ben dus heel blij met mijn Freedom / Fiber Operator aansluiting, en tenzij Freedom het vraagt blijf ik van de aansluiting af en hoop ik dat Freedom er een paar centen aan verdient.
Alhoewel bij het sluiten van XS4all, de gedachte was “iedereen naar Freedom” is dat laatste niet helemaal zo gegaan. Laten we Freedom helpen door niet te vaak van technologie te wisselen.
Het is prima te zien aan het OUI-gedeeltes van de MAC-adressen. OUI staat voor Organizationally Unique Identifier. Het zijn de eerste 3 octetten van het MAC-adress. Waarbij de eerste 2 bits in netwerk-order respectievelijk het multicast en X-bit betreffen en voor een uniek source adres altijd 0 moeten zijn.
Nu is het zo dat KPN de MAC-adres verstopt achter MAC-adressen van verschillende Nokia-Bell identiteiten. Dus daar kan ik het niet zien.
Maar als ik naar de andere access netwerken kijk dan is het bijna 90% FRITZ!. Dus een ruime 10% eigen gekozen routers. Ik denk dat dat ook representatief is voor de spullen verbonden met het KPN netwerk.
Ik heb de MAC-adressen uit de BRAS routers getrokken omdat het ACS (TR-069) alleen FRITZ! apparatuur kent en een deel van de klanten hun routers niet met het ACS laat verbinden.
Het kan vast ook bepaald worden door te kijken naar verhuurde modems als percentage van het totale klantenbestand, dat zal dan ook in de richting van 90/10 moeten komen.