Al een jaar of drie ben ik een tevreden klant bij Freedom. Nu heb ik de afgelopen dagen enkele e-mailberichten ontvangen over een aankomende wijziging van mijn abonnement. Het komt er op neer dat ik een nieuw jaarcontract ontvang. De prijs wordt met 6 Euro per maand verlaagd en er moet een monteur langskomen om een ONT te plaatsen.
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb er tot nu toe nergens iets over gelezen of vernomen. Wat ik ook vreemd vindt is dat er wordt overgestapt van E-Quest (Glasvezel Helmond) naar Fiber Operator. Daarmee zou de techniek veranderen van AON naar GPON. Dat vindt ik vreemd. Ik heb namelijk fysiek alleen de huidige glasvezel aansluiting. Er is geen andere tweede glasvezel aangelegd. Hoe is een overstap van AON naar GPON dan mogelijk?
Vandaag ontving ik een bericht wat me ook heeft verbaasd:
āWe hebben je verzoek om je internetabonnement te wijzigen ontvangen. Je aanvraag is ingediend op basis van de volgende gegevens:
Je hebt bij de bestelling deze datum opgegeven om het nieuwe jaarabonnement te starten*:
22 oktober 2025ā
Zelf heb ik namelijk geen verzoek ingediend. Ik heb ook geen datum uitgekozen.
Mijn vraag is of dit allemaal klopt? E-mails lijken echt wel van Freedom af te komen, maar vindt het toch vreemd. Kan iemand dit bevestigen? Zijn er meer mensen die dit bericht hebben ontvangen van Freedom?
Technisch een simpele. De AON aansluiting wordt in de wijkcentrale/kast/pop overgestoken naar de GPON concentrator. GPON kan een ringvorm of stervorm hebben.
Voorafgaand, denk ik of vlak daarna, wordt dan de ONT aangesloten.
Je zult tijdens migratie een periode even geen internet hebben.
In het beste geval zal de techneut die de ONT plaatst, dan bellen met zijn collega op het āverknoopuntā om jouw glasvezel over te laten steken.
NB: Ik kan mij met alle voortschrijdende techniek, inmiddels ook voorstellen dat er glasvezelrouters/switches zijn die in software een fysieke aansluiting kan omzetten van AON naar GPON distributie en het daadwerkelijk fysiek overprikken in de centrale niet eens meer nodig is.
@mslangen De informatie je van Freedom hebt gekregen klopt.
We gebruiken hier het bestaande proces voor een ātech-changeā gebruikt. Hierdoor kan het zijn dat de tekst in de e-mail verwees naar dat jij een aanvraag ingediend had.
De reden van de technische migratie is dat we binnenkort niet meer kunnen leveren via de belichter eQuest/Glasvezel Helmond, maar dit wel via de belichter Fiber Operator kunnen doen via dezelfde vezel.
Wat er aan de achterkant gebeurt, is dat de vezel in de wijkcentrale wordt overgestoken van de ene belichter (met de AON techniek) naar de andere (met GPON/XGSPON). Er wordt dan dus geleverd over dezelfde glasvezel en er hoeft geen 2e glasvezel aanwezig te zijn in huis. Het kan wel betekenen dat je op de dag van oplevering een onderbreking hebt.
Mocht je verdere vragen hebben, kun je natuurlijk altijd reageren op de e-mail die je van ons ontvangen hebt. Deze mail is alleen verstuurd naar klanten van de Freedom die nog via eQuest/Glasvezel Helmond de verbinding belicht krijgen.
waarom wordt er zonder enige uitleg, precies hetgeen uitgevoerd zoals hierboven is uitgelegd.
Ik ben zeer tevreden over Freedom, echter vind ik wel dat er een op zijn minst brief met wat uitleg van waarom wij worden geconfronteerd met deze verandering.
het is nogal een wat, even overstappen naar andere leverancier of type verbinding, het is maar weer afwachten of dit zonder een hoop flauwekul gaat, 9 van de 10x gaat dit fout met het gevolg van uren of dagen zonder internet, daar ben ik best ongerust over.
ik ben wel blij dat we dadelijk bij eQuest weg zijn, want dit is een verschrikkelijk bedrijf, alhoewel we er eigenlijk niks mee te maken hebben, maar toch.
hopelijk gaat het allemaal goed en krijgen we toch nog wat uitleg van het hoe en vooral waarom we worden geconfronteerd met deze ellende.
Er is ook per e-mail gecommuniceerd over de migratie naar de klanten die hiermee te maken krijgen.
Dit soort migraties doen we niet zonder reden en ook niet wanneer het niet zou moeten. Ik snap natuurlijk dat het spanning met zich mee kan brengen en het kost ook wel even wat werk, wij doen er in ieder geval alles aan om het zo soepel mogelijk te laten verlopen.
met alle respect, hoe moeilijk is het om dit even in een brief aan de betrokken klanten met daarin deze informatie, nu weten we niks behalve dat we ineens van alles moeten regelen, dag vrij etc..
ik ben erg tevreden over Freedom, echter laten jullie, vind ik erg grote steken vallen door niet even netjes een brief met uitleg geven.
ik hoop echt dat het zonder al te veel gezeik goed verloopt.
ik heb ondertussen ook een nieuwe modem waarvan ik weer dacht dat deze verkeerd is verzonden aangezien ik toevallig ook een nieuwe fritzbox heb gekocht, dus ik heb hier voor jan piep een mail gestuurd met voor mij weer de verwarring dat ik dus een compleet verkeerde modem heb opgestuurd gekregen, als ik nu een brief had gehad met de juiste informatie daarin waren we nu8 niet met zijn alle jawel voor jan lul aan het mailen met elkaar wat onodig tijd kost van beide kanten.
ik denk dat ik mijn punt nu wel heb gemaakt en in de toekomst netjes het e.a. wordt gecommuniceerd, fijne dag verders.
@bastiaan Dank voor het heldere antwoord verleden week. Waar ik helaas minder over ben te spreken is de (on)bekendheid van deze situatie bij de mensen van support / de helpdesk. Nu ga ik niet meteen met het vingertje wijzen, ik werk zelf op een supportafdeling, dus ik weet dat er soms dingen mis kunnen gaan. Dat hoeft niet altijd aan de medewerker in kwestie te liggen, maar kan ook in het systeem zitten.
Goed. Waar het op neer komt is dat ik in eerste instantie gebeld heb met de vraag of het mogelijk is de datum die door Freedom is gecommuniceerd te wijzigen. Volgens de medewerker die ik aan de telefoon kreeg, na ruim 20 minuten wachttijd zou dit in principe geen probleem zijn. Hij gaf aan dat een latere datum altijd mogelijk zou moeten zijn. Vervolgens heb ik getracht een afspraak te maken voor een monteur van het Glasvezelteam. Dat lukte niet. Er waren geen beschikbare data. Daarop heb ik telefonisch contact opgenomen met het Glasvezelteam, hier nagenoeg geen wachttijd. Zij gaven mij aan dat ze niets voor me konden doen omdat ze geen order van Freedom hebben ontvangen. Vervolgens heb ik een ticket aangemaakt, ik had geen zin om nogmaals lang te wachten. Daarin heb ik gevraagd hoe het kan dat het Glasvezelteam geen order had ontvangen. Daarop werd de dag erop geantwoord dat ik eigen apparatuur zou hebben en dat een monteur dan niet nodig zou zijn. Toch een vreemde reactie op een bericht met een duidelijke vraag. Deze medewerker had toch m.i. in het systeem moeten kunnen zien wat mijn situatie is? Vervolgens heb ik een reply op het ticket gedaan waarin aangegeven dat ik echt wel een Fritzbox van Freedom heb staan. Daarop heeft degene mij vervolgens gelijk gegeven, maar een antwoord op mijn gestelde vraag bleef vooralsnog uit.
@Nels Sinds vandaag heb ik wat nieuwe informatie gekregen en is mij het een ander wat meer duidelijk geworden.
Intussen was het weekend en heb ik het even laten liggen. Intussen kreeg ik nog twee mailtjes van het Glasvezelteam (met enkele dagen er tussen) met het verzoek een afspraak te maken. Het lukte echter nog steeds niet om een afspraak te maken. Zodoende heb ik vanmorgen weer met het Glasvezelteam gebeld. Toevallig kreeg ik dezelfde medewerker (Maaike) aan de telefoon. Ik heb haar aangegeven dat ik intussen al drie e-mails heb ontvangen om een afspraak te maken, maar dat dit vervolgens niet lukt. Zij heeft haar best gedaan om uit te vinden wat er aan de hand is. Uiteindelijk, nadat zij intern ook een aantal zaken moest navragen heb ik nu een afspraak kunnen maken. Ik heb er toch maar voor gekozen de oorspronkelijke datum te handhaven, omdat ik ook geen zin heb in gedoe en mogelijk een periode zonder internet. Gelukkig heb ik een meedenkende werkgever die het prima vindt die dag thuis te werken nadat de internetverbinding door de monteur is geactiveerd.
Wat er aan de hand is, is dat het Glasvezelteam zowel monteurs plant voor Freedom, maar ook voor Fiber Operator. In dit geval is zowel een monteur nodig van Fiber Operator als van Freedom. Of eigenlijk zal de monteur langskomen met twee petten op. Ze geeft aan dat ze wel een order heeft van Fiber Operator, maar nog niet van Freedom, die zal volgens haar dan later komen. Ik denk dat er een wachttijd van 14 dagen is, omdat je binnen die tijd ook nog kunt opzeggen. Maar goed, Maaike heeft me verzekerd dat de monteur 's morgens het eerste blok komt, zodat de tijd zonder internet minimaal is. Ze zal ook de order van Freedom (die nog moet binnen komen) hieraan koppelen, zodat ik niet nogmaals een afspraak hoef te maken. Ze gaat daar intern ook een werkprocedure maken voor de klanten met Glasvezel in Helmond, want ik was volgens haar de eerste, maar niet de enige.
Mijn advies aan Niels en anderen die hiermee te maken hebben is contact op te nemen met Het Glasvezelteam. Het telefoonnummer staat niet in de e-mails van hen, maar op de website van Freedom. Het maken van een afspraak online lukt mogelijk ook bij jullie niet. Mijn advies is om deze afspraak zo snel mogelijk vast te leggen, zodat je een afspraak meteen in de ochtend kan krijgen. Mijn tip is om ook om een bevestiging per e-mail te vragen. Ik heb deze bijvoorbeeld nog niet ontvangen. Als ik die na een week niet heb, ga ik ze opnieuw bellen.
@Marcel, ik heb gewoon een afspraak kunnen maken, ik heb dit gedaan, nadat ik heb geprobeerd dit telefonisch te doen maar idem hij wist nergens van degene die ik aan de lijn had. Ik hoop echt dat de internetverbinding goed overgaat.