[Forum:] jouw ervaring en gewenste richting

Dit topic is gestart voor leden om te laten weten wat tot nu toe hun ervaring is met het forum. Hier kunnen ook suggesties worden geplaatst voor inhoudelijke verbeteringen en gedachten over de gewenste ontwikkeling van het forum.


Omdat ‘ervaring met het forum’ nogal rekbaar is en veel ruimte kan bieden: probeer a.u.b. on-topic te blijven.

Graag alleen reacties plaatsen over het forum en dus niet over de ervaring met Freedom zélf of de dienstverlening

Reacties op de technische werking van dit forum (Discourse software) en features kunnen worden geplaatst in het daarvoor bestemde topic


Als aftrap een gekopieerde reactie:

Het forum zal allicht iets bijdragen aan de verlichting van de helpdesk, alhoewel mensen eerder de telefoon zullen pakken dan zich (te registreren en) in te loggen op het forum, hun onderwerp te zoeken, de discussie nalezen en dan de mogelijke oplossing te vinden.

Het forum zie ik persoonlijk anders. Wat ik zie is dat een aantal enhousiaste leden bereidt is elkaar te helpen, kennis te delen, tips geeft en probeert van elkaar te leren.

Als betalende klant van Freedom heb ik deze ervaring bij mijn vorige ISP nooit gehad. Daar was onder de klanten een enorme kennis en bereidheid maar niet echt een platform waar klanten in laagdrempelige vorm de kans kregen om hun behoefte aan verbetering kenbaar te maken, nieuwe methodes te leren om hun internettoegang of router-instellingen geleidelijk te optimaliseren, etc. Dat zie ik hier duidelijk wel gebeuren - zonder tussenkomst van Freedom medewerkers.

Persoonlijk vind ik dit een verademing en een geweldige kans om juist dat te kunnen doen wat de vorige ISP niet deed. Mijn enthousiasme is erin gelegen dat door onze eigen input te geven niet alleen alle leden feedback krijgen op allerlei vlakken, maar dat de jonge organisatie door de eigen klanten wordt gewezen welke richting en ontwikkeling door hen gewenst is. Dat betekent dat door mijn eigen aanwezigheid hier, waar ik anders ook zou inloggen, er een manier is om mijn eigen ISP te laten verbeteren. Daar kunnen in de toekomst dan ook de vruchten van worden geplukt. Dat maakt mij in ieder geval blij en is een stimulans om actief bezig te blijven, ik heb al veel geleerd en opties voorbij zien komen (ge-bookmarked) die ik op een moment dat het mij uitkomt graag wil uitproberen. Die leden ben ik daarvoor dankbaar want ik denk niet dat een contact met de helpdesk me op die gedachten zou hebben gebracht.

De aanwezigheid van leden die onderdeel uitmaken van toeleveranciers, belangenorganisaties, de technische staf maakt dat de lijntjes erg kort zijn en dus een ander groot voordeel van dit forum waar ik positief over verrast ben. Hierdoor kunnen zij niet alleen informatie delen, aankondigingen doen, of direct reageren op een gerelateerd topic. Het zijn juist deze personen die behoeften van ons als groep binnen hun eigen organisatie bespreekbaar kunnen maken, het op waarde kunnen schatten en daarmee verbeteringen kunnen pushen.

Met elkaar hoop ik dat we hierdoor een meer toegespitste dienstverlening kunnen krijgen. Het belangrijkste is dat dit forum een plek is waar iedere klant zich thuis mag voelen, gehoord en geholpen kan worden. Ik denk dat we hierin al goed zijn geslaagd binnen een paar weken. Als groep zou het mooi zijn dit platform verder te ontwikkelen zoals wij als klanten van Freedom dat graag zouden zien, Freedom lijkt ons in dat opzicht alle ruimte te bieden.

1 like

Op de startpagina is “Internet toegang” nog zonder tags.
De tag Fritzbox, lijkt me een goed begin.
Het gehalte AVM praat zal toenemen, wellicht handig om types vanaf het begin apart te houden.

Een rubriek toevoegen, “Actueel” waar alle geplande werkzaamheden en storingen gelogd worden.
Door die te volgen, heb je steeds de laatste meldingen in je postvakje.

1 like

Vind dit een erg mooi forum. Je kan heel handig nieuwe posts vinden, reageren en liken.

2 likes

Dank je wel, is nu toegevoegd (max. is 5 tags)
V.w.b. aparte types, even over nadenken/overleggen, ik voel wel voor een wiki gedeelte, staat op eigen wenslijst.

Heb dit net voorgelegd aan de Helpdesk/mods of deze optie open is. Op de website worden deze al getoond, maar kan me voorstellen dat een speciale plek op het forum, mits goed bijgehouden, veel voordelen kan bieden. We komen er z.s.m. bij je op terug

Ligt dat aan mij, ik zie het niet?

Pinned topic

Ik bedoelde hier.

Aha…juist. Dat is een sub-categorie, maar dat kun je natuurlijk meteen vergeten :wink:

Er is een goede reden voor dat hier nog niets staat. Ik zal proberen het je toe te lichten vanuit mijn perspectief.

De indeling van de anderen rubrieken van diensten is vrij afgebakend en dus direct weer te geven.

Het is duidelijk dat een deel van de forumleden al gevorderde internetgebruikers zijn: deze groep heeft andere behoefte dan de leden die hier komen om zich te oriënteren en een ander ‘instapniveau’ hebben.

We willen graag dat iedereen op dit forum naar eigen niveau kan deelnemen aan discussies, zich vrij kan/mag voelen om vragen te stellen of zelf een topic te beginnen.

Er wordt al een tijdje over nagedacht en er zijn opzetjes hoe we dit het beste kunnen doen, rekening houdend met alle leden en hun kennisniveau. Het zou makkelijk zijn om deze rubrieken ‘voor te kauwen’. Dat zou ertoe kunnen leiden dat ‘starters’ - sorry voor deze tijdelijke generalisatie - mogelijk afgeschrikt kunnen worden door het technische niveau (kennis, jargon, afkortingen e.d.) terwijl we deze leden waar mogelijk willen helpen om laagdrempelig en in eigen tempo vorderingen te maken en op het gewenste moment door ‘gevorderden’ gewezen te kunnen worden op opties die voor hen beschikbaar zijn bijv. door middel van begrijpelijke tutorials.

De ‘gevorderden’ op hun beurt verwachten (terecht) juist specialistische inbreng en zouden door een generieke opzet van het forum mogelijk niet geïnteresseerd zijn/blijven in de topics van de andere groep(en). Dit fenomeen zien we bij veel internet gerelateerde forumplatforms waardoor het kan uitmonden in een puur tech-savvy forum. Ons forum en daarmee de hele community komt in mijn ogen het best tot z’n recht wanneer er een wisselwerking bestaat en tegelijkertijd kansen worden gecreëerd voor een ieder om zich te kunnen blijven verdiepen. Dat is één van de krachtigste manieren om mensen dagelijks dit forum te blijven bezoeken.

Om een goed beeld te krijgen hebben we dus bewust even gewacht voordat de categorie een uniforme indeling heeft met voor ieder wat wils. Iedereen kan ondertussen vrij topics aanmaken en discussies voeren op ieder niveau. De topics en reacties tot nu toe hebben zeer bij geholpen bij die beeldvorming. Enkele topics geven een inkijkje in het gebruik zoals bijvoorbeeld de poll over besturingssystemen, het gebruik- en mate van gewenste keuzevrijheid voor router/modem, mobiele telefonie i.c.m. internet en wensen voor verbetering van FRITZ!Box zoals geleverd door Freedom.

Vandaag is dit topic Forum: Jouw ervaring en gewenste richting gestart. Dit zal ons mogelijk bevestigen in de opzetjes of verrassende nieuwe inzichten geven.

3 likes

Ik denk dat een categorie Over dit Forum wel handig is waarin een stukje uitleg staat over hoe het in dit forum werkt. Hier kun je ook benadrukken dat iedereen, ongeacht kennis, vragen kan stellen en/of reageren.
Verder misschien een korte uitleg hoe één en ander werkt met de links naar de pagina’s over Discourse.
Dit kan gewoon een gesloten topic zijn dat steeds aangevuld kan worden. Er kan nog verwezen worden naar dit forum voor ideeën en naar dit topic Dan heb je alle info op een plek.
En ook belangrijk: uitleg over wat de bot is en wat je ermee kan.

1 like

In het profiel van dit forum kun je alleen een @freedom.nl e-mail adres invoeren. Gezien ik een domeinnaam bij Freedom heb wil ik een alias daarvan kunnen gebruiken. Ik heb geen mailbox meer onder het account Freedom, alles gebruikt voor mijn domeinaccount en kan dus geen aliassen@freedom.nl meer aanmaken.
Ik kan dus nu alleen mijn hoofd-e-mail adres voor dit forum gebruiken :confused: en dat geeft mij heel veel ongemak gevoelens :fearful:. Dat wil ik helemaal nergens anders voor hoeven te gebruiken dan voor Mijn Freedom. Nu zal ik het forum sporadisch tot niet gebruiken.

Ik snap dat er een toegangscontrole moet zijn, maar zou dat dan ook graag zien op de bij Freedom gekoppelde domeinen. Ik wil dus graag met een alias daarvan kunnen inloggen.

Mensen met beperkt zichtvermogen hebben voordeel bij scherpe contrasten en schreefloze lettertypes.
Gelukkig staat de tekst hier zwart op wit, wat het voor deze groep goed leesbaar maakt.
( ook de inhoud van onze teksten is gelukkig prettig leesbaar )
Blijf hier alsjeblieft aandacht voor houden, maar het is mooi dat jullie dit vanaf het begin al hebben gedaan. Prima!

1 like

Je bericht roept een vraag bij mij op. Is het niet zo dat er verplicht 1 mailbox onder je Freedom-account hangt? Ik heb zelf 4 mailboxen onder mijn domeinnaam hangen, meer lukte niet omdat er zoals gezegd 1 mailbox onder mijn Freedom-account hangt en ik zie geen mogelijkheid om die te verwijderen.

@MdW
Je hebt op jouw (at)freedom mailbox ook 12 aliassen.

Omdat ik meer boxen op mijn domein nodig had heb ik de box onder Freedom opgeheven, waardoor ik die onder het domein erbij kon maken. Als hij geen aliassen meer bevat, kun je hem gewoon wissen.

Nou, nee.
Ik kan geen aliassen aanmaken onder het domein Freedom.nl omdat die bij aanmaak gekoppeld moeten worden aan een box en ik heb daar geen box meer in.
Aanmaken zonder box te koppelen en dus als alias van je “account mailadres” kan helaas niet.
Heb ik net nog geprobeerd.

De rubriek is toegevoegd als ‘Verstoringen’

Wat ik soms mis bij ‘Verstoringen’ is de melding wàt er mis was en hoe het is opgelost. Dat zou ik graag weten.
bijvoorbeeld :
https://community.freedom.nl/t/inloggen-bij-community-brengt-me-bij-youtube/1697/11
Maar helaas “de concurrentie” ook. Dus toch maar weglaten ?!?

Het feit dat de melding tijdig wordt gegeven, er verbeteringen aanstaande zijn en de keurige melding dat de verstoring ten einde is, zijn voor mij voldoende. Dat actieve leden ‘meekijken’ en feedback geven indien nodig, is ook een grote plus.

Kan me voorstellen dat sommigen de achtergronden willen weten, maar dat zou betekenen dat na de avond/nacht-uurtjes onderhoud en troubleshooting de medewerkers ook nog eens tijd gaan steken in begrijpelijke woorden duidelijk maken wat er precies gebeurd is. De verstoring is immers weg…

Een goede nachtrust en de volgende ochtend met plezier en enthousiasme weer aan het goede werk beginnen is ons denk ik meer waard.

helemaal mee eens, en ik denk de meesten!
Mijn voorgaande opmerking heeft dan ook geen greintje drang. Zie de laatste zin :slight_smile: