Ongepast politiek activisme laat klanten ageren

Ik kan dit sentiment toch wel erg goed begrijpen moet ik zeggen. Het is echt een hele verkeerde beslissing van Freedom geweest om dit te doen.

Eén van de voornaamste kritieken op Freedom is vanaf het begin af aan al de beperkte bereikbaarheid van de helpdesk. Kritiek die in mijn ogen ook volledig gegrond is. Alleen daarom is het al onverstandig om drie dagen achter elkaar gesloten te zijn.

Daar komt dan nog eens bij dat het een politiek gezien heel gevoelig besluit is; in mijn ogen een beetje tegen de schenen van conservatieven schoppen “omdat het kan”. En dat kan een bedrijf als Freedom zich simpelweg niet permitteren. Het is geen KPN of Ziggo met miljoenen klanten, dus iedere (potentiële) klant die je vervreemdt is er één teveel.

Ik druk me nog voorzichtig uit wanneer ik zeg dat onder mensen met “mijn” politieke opvattingen dit bepaald geen goodwill kweekt, terwijl het wel een doelgroep is die voor Freedom waardevol is. Ze geven heel veel om grondrechten als privacy en individuele vrijheid, en - nog belangrijker - ze kijken geen televisie, waardoor de problemen omtrent Canal Digitaal voor hen weinig uitmaken.

Ik heb niet in Freedom geïnvesteerd omdat ik hoopte dat ze op de woke-trein zouden springen. Enerzijds roepen ze “kijk ons eens anders zijn dan de grote bedrijven”, en tegelijkertijd gaan ze zich op deze manier precies zo gedragen als die grote bedrijven die ze zeggen niet te willen zijn. Een beetje voor de bühne meelopen met een uit Amerika overgewaaide rage.

Het is echt om allerlei redenen onverstandig geweest, en ik mag hopen dat het in de toekomst niet opnieuw voorkomt. Als een individuele werknemer op 1 juli vrij wil nemen, prima. Maar blijf als bedrijf toch gewoon politiek neutraal. Richt je tijd en energie op het zijn en blijven van de beste internet access provider, en laat je niet in met politiek. Het is geprovoceer om niks dit.

8 likes

Ik vond het ook een bijzonder opmerkelijk besluit. De vrijheid van de een gaat zo ten koste van die van een ander. Ik onderschrijf de gedachte dat Freedom als bedrijf (politiek) neutraal moet blijven.

4 likes

Ik kan wel begrip opbrengen als ik denk aan “activistische” werknemers die Freedom nu zo hard nodig heeft.

Liever zie ik Freedom, acteren als een neutraal bedrijf welk zich hoofdzakelijk inzet voor de vrijheid van iedereen.

In het land waar deze wokeness vandaan komt zeggen zij niet voor niets, go woke go broke.

@Mrzed is het nog opgelost voor jou?

Activisme omtrent zaken die de core business van Freedom raken kan ik me nog indenken. Wanneer meneer Kuik wil dat de adresgegevens van iedereen die ooit BitTorrent gebruikte moeten worden gedeeld, of wanneer mevrouw Von der Leyen wil dat versleuteling wordt verboden, snap ik best dat Freedom een brandbrief ondertekent of een petitie ondersteunt. Sterker nog, dat onderschrijf ik volledig.

Maar dit heeft niets met internettoegang of privacy te maken. Dat werknemers daar privé een mening over hebben is niets op tegen. Dat ze op persoonlijke titel willen gaan demonstreren vind ik ook best.

Maar niet in de baas zijn tijd, en zeker niet uit de baas zijn naam. Freedom is een B.V. met betalende klanten en aandeelhouders. Die willen dat de dienstverlening op orde is, dat de klanten bediend worden en dat technische zaken worden verbeterd. Geen kleinzielig politiek geneuzel.

De helpdesk moet gewoon altijd open zijn, en klanten die een storing ondervinden moeten altijd direct geholpen kunnen worden. Liever tien keer een salaris voor gedegen helpdeskmedewerkers betalen dan één of twee “activistische” werknemers die met dit soort ideeën komen. Als je je persoonlijke opvattingen niet kunt losmaken van bedrijfsvoering, dan heb je niets in het bedrijfsleven te zoeken.

4 likes

Ik weet dat er vaak buiten helpdesk openingstijden, wel iemand van de helpdesk de mail leest.
Uiteindelijk zal er toch een oplossing moeten komen voor noodgevallen.
Iets dat ook aan de buitenkant zichtbaar is.
Op deze manier jaag je klanten op stang.

1 like

Het is inderdaad opmerkelijk dat Freedom deze keuze maakt (als in: ik ken geen ander bedrijf dat dat doet). Ze hebben dit wel duidelijk gecommuniceerd in Nieuwsbrief 47 | Freedom dus echt een verassing zou het niet mogen zijn. Er staat zelfs vermeld wat je moet doen als je toch een helpdesker nodig hebt: Keti Koti 1 juli - Freedom telefonisch niet bereikbaar | Freedom . De verbazing daarover verbaasd mij dan weer :slight_smile: .

Freedom heeft ook de vrijheid om hier z’n eigen keuzes in te maken, en zolang we niet weten hoe die keuze tot stand is gekomen is het enkel speculatie dat het om “enkele activistische medewerkers” gaat of om “helpdeskers die geen zin hebben om te werken”. Freedom doet veel dingen net even anders als anderen, dat is volgens mij ook juist wat de meesten aan Freeom waarderen, en dit hoort daar blijkbaar ook bij.

3 likes

Uiteraard heeft Freedom de vrijheid om haar eigen keuzes te maken, maar die keuzes hebben wel gevolgen. Zoals je nu al ziet, wakkert dit dermate veel ongenoegen aan, dat meerdere klanten van het eerste uur aangeven zich totaal niet meer in Freedom te kunnen vinden. Dus ik zie niet echt door wie dit precies gewaardeerd wordt.

Er is een enorme backlog aan zaken die nog altijd niet geregeld zijn, terwijl klanten er al anderhalf jaar om vragen. Ik had gehoopt dat de investering die ik vorig jaar deze tijd in Freedom deed, daaraan zou worden besteed. In plaats daarvan krijgt iedereen een dag betaald verlof op een linkse pseudo-feestdag, wordt een groep conservatieve (potentiële) klanten weggejaagd, en wordt het voornaamste kritiekpunt op Freedom - de onbereikbaarheid - maar weer eens bevestigd. Op deze manier kan ik het toch niet meer bij vrienden, familie en collega’s gaan aanraden?

Een bedrijf als Ziggo kan sponsor van Ajax worden en op de koop toe nemen dat tienduizenden Rotterdammers en Hagenezen dan opzeggen, maar Freedom kan dat soort dingen gewoonweg niet. Dit is overduidelijk een politieke uiting, en ze hadden van tevoren kunnen beseffen dat dit onder conservatieve en rechtse klanten niet goed zou vallen. Als daarbij de dienstverlening op veel punten dan ook nog tekort schiet waardoor veel klanten die waarde hechten aan televisie, vaste telefonie, een bereikbare helpdesk, werkende IP-geolocatie, een rDNS-editor en ondersteuning op eigen hardware sowieso al niet heel tevreden zijn, ben je echt met vuur aan het spelen. En voor wat? Voor het maken van een nutteloos politiek statement? Prima dat werknemers dat op persoonlijke titel doen, maar Freedom Internet B.V. moet politiek neutraal zijn. Is dat nu echt zo vreemd om te verwachten als crowdfunder, klant en aandeelhouder?

Ik vind het in ieder geval onbegrijpelijk dat de directie iets dergelijks laat gebeuren, en dat de voltallige helpdesk hier kennelijk mee instemt. Dat het is aangekondigd maakt het niet minder onverstandig of kortzichtig. Eerlijk gezegd maakt dat het juist erger. We zijn ook helemaal niet verbaasd; we zijn gefrusteerd. Freedom moet zich eens als serieus bedrijf gaan opstellen en niet als een stel hippies dat zich vastketent aan een trapleuning van een bankgebouw omdat ergens een ijsbeer doodgaat.

Het meest cynische van dit alles is nog dat ik hierdoor steeds beter ga begrijpen waarom KPN XS4ALL de nek omdraaide. Want als dit kennelijk dat “eigenwijze” is waar ze zo prat op gingen, ben ik denk ik liever KPN-klant.

4 likes

Gaat die ene dag daarin werkelijk het verschil maken? Het is niet zo dat dit elke week of zelfs meerdere keren per jaar gebeurd. Ik denk ook niet dat het de helpdeskers zijn die aan dat soort projecten werken (niet verkeerd bedoeld naar de helpdeskers overigens, meer omdat ieder simpelweg z’n rol heeft).

Dit is een aanname. Het enige wat we weten is dat de helpdesk -zoals aangekondigd- een dag telefonisch niet bereikbaar was en dat er als alternatief gemaild zou kunnen worden. Of het betaald of onbetaald is of dat de personen die dat willen gewoon verlof hebben moeten opnemen weten we niet.

Really? Een werkgever stelt z’n medewerkers in staat een dag vrij te nemen die voor hen mogelijk belangrijker is dan voor jou, en je kan ze meteen niet meer aanraden?
Op basis van 1 dag aangekondigde helpdesk onbereikbaarheid lijkt me dat geen probleem toch? Wat de medewerkers in hun vrije tijd doen daar hebben wij als klant helemaal niets over te zeggen.

Als ik je bericht zo lees heb je behoefte aan een stukje transparantie vanuit Freedom: Is dit een politiek statement vanuit Freedom? Was (iedereen?) met betaald verlof? Het zou fijn zijn als Freedom hierin tegemoet zou komen, maar persoonlijk vind ik het nogal ver gaan, er is volgens mij geen enkele andere organisatie waarbij je die info zou krijgen.

2 likes

Ja. Zeker vanwege het signaal dat het afgeeft. Tientallen mensen klagen al maandenlang over de slechte bereikbaarheid van de helpdesk, en dat is dan alleen nog maar wat hier openbaar op het forum te lezen is. Dit is dan een dikke middelvinger naar al die mensen, die al het gevoel hadden dat ze niet serieus werden genomen.

Nee inderdaad, dus laat Freedom dan meer mensen aannemen die dat wel doen voor die miljoenen die ze vorig jaar hebben binnengehaald.

Als het verplicht onbetaald verlof voor iedereen was, zou ik het eerlijk gezegd nog erger vinden. Dan ga je zelfs je eigen werknemers financieel korten om een dom politiek statement door te drammen. Laten we hopen dat het zo erg niet is zeg.

Als het vrijwillig onbetaald verlof was, prima. Maar je maakt mij niet wijs dat 100% van de helpdeskmedewerkers daar dan voor koos.

Je wilt nu gewoon opzettelijk niet lezen wat ik schrijf. Ik kan ze niet aanraden omdat ze niet politiek neutraal zijn, lopen te provoceren voor de lol, én de dienstverlening op veel vlakken tekort schiet. (Lees: alles behalve internet-only use cases is gewoon ondermaats.)

De onbereikbaarheid van de helpdesk is voor ontzettend veel Freedom-klanten hét grootste probleem.

Dat is geen vraag maar een gegeven. Dit is gewoon een politiek statement (lees het stuk in de nieuwsbrief maar) dat klanten dupeert (zie dit topic), en mogelijkerwijs zelfs ook nog eens de eigen medewerkers (indien ze werden gedwongen een dag verlof op te nemen).

Dat maakt me nog niet eens uit. Ik mag hopen dat het verlof - indien gedwongen - betaald was, en zo niet, zou ik de personen die daardoor gedupeerd waren ten zeerste aanraden om er wat sollicitatiebrieven uit te gaan sturen.

Wat me wel uitmaakt is dat de helpdesk drie dagen lang niet telefonisch te bereiken is, wat voor heel veel klanten echt een punt is, en dat er (potentiële) klanten worden weggejaagd doordat Freedom zich als bedrijf zeer nadrukkelijk in het links-“progressieve” kamp schaart. Een goede vriend van me die op het punt staat op zichzelf te gaan wonen zei net nog tegen me, “sorry, maar zo’n bedrijf wil ik gewoon niet mee in zee gaan; het voelt gewoon niet als een bedrijf waar ik op kan rekenen”. En gelijk heeft hij. Hij zoekt een technisch hoogwaardige ISP die haar zaken op orde heeft; geen club linkse activisten met een mening over ongerelateerde zaken en bereid is om daarvoor de bedrijfsvoering te schaden.

Die informatie hoef ik ook niet. Freedom moet zich simpelweg onthouden van politieke statements, de helpdesk niet nog vaker sluiten dan nu al het geval is, en tijd, geld en energie steken in het oplossen van technical debt en niet in het schrijven van domme verhaaltjes en het uitdelen van speldenprikken aan mensen met andere politieke opvattingen dan (het gros van) de medewerkers.

Het is niet alsof ik de eerste en de enige ben die dat zegt. Heel veel dingen zijn echt zwaar onprofessioneel, en dat wordt de laatste tijd alleen maar erger.

3 likes

Freedom moet in het oog houden dat haar extra gemotiveerde klanten niet voor niets voor Freedom gekozen hebben.

Nu is het de tweede keer waar ik aan de neutraliteit van Freedom twijfel. Als Freedom haar speciale positie gebruikt om een niet neutrale boodschap uit te dragen dan gaat dat weerstand opleveren.

Waarom expliciet aangeven dat die dag de helpdesk niet telefonisch bereikbaar is en niet in plaats daarvan te schrijven dat door een samenloop van omstandigheden er een probleem is ontstaan en dat e-mails worden gelezen.

Ik zit niet te wachten op weer een activitische organisatie anders dan vrijheid voor iedereen.

Ik hoop oprecht het de laatste keer was dat Freedom zoiets doet en zich weer richt op goede service voor elke klant. Dan kan Freedom groeien en dat er dan nog meer klanten erbij komen die zich er dan ook thuis voelen.

4 likes

Ik hang ook absoluut de vlag niet meer buiten over Freedom. Ik trek m’n hoodie/t-shirt niet (meer) aan, en adviseer ook zeker niemand (die het niet allemaal zelf kan uitzoeken) om over te stappen zolang deze trend aan blijft houden. Juist daarom, met dit sentiment, wilde ik aan de noodklok gaan hangen om de klepel te doen luiden, als er oren zijn die hem kunnen vinden natuurlijk.

Zelf ben ik meer dan eens de fout ingegaan te denken dat dit met een generatie te maken had, en daar moest ik op terugkomen. Bleek achteraf ook telkens een belachelijke gedachte te zijn. Het is een mentaliteit, een behoefte ergens te komen, om een bepaalde standaard na te streven. Een standaard waarvan ik weet dat sommigen binnen de organisatie die hebben en vasthouden, zoals weer gezien in deze draad.

3 likes

Hoi allemaal. Ik ben niet de moderator, maar vraag jullie allemaal even na te denken over het kapen van het draadje. Help AUB de OP en start een eigen post als je aanverwante zaken wilt bespreken.
M-H

2 likes

@M-H
Volgens mij kun je je post verwijderen, de mods hebben de content al afgesplitst van het draadje en gedoopt tot “Ongepast politiek activisme dupeert klanten”. (de OP was overigens al geholpen door de reactie van Arien)

1 like

Met belangstelling hebben wij de reacties op de vraag van de originele vraagsteller gelezen. We waarderen het feit dat er in alle openheid discussie wordt gevoerd en dat jullie ons voorzien van de nodige feedback. Die nemen we ook ter harte, want daar is deze community (onder andere) voor bedoeld. We zien wel dat er paar onjuiste aannames worden gedaan en willen graag het een en ander toelichten.

Vanuit onze bedrijfscultuur geven wij medewerkers de ruimte om een vrije dag op te nemen op feestdagen die voor de desbetreffende medewerker(s) van belang zijn. Of het nu Kerst, Keti Koti, Chanoeka, Eid Al Fitr, Koningsdag, Bevrijdingsdag of iets als spaghettimonsterdag of towelday is - er moet ruimte zijn om te vieren of herdenken wat je wilt.

Dat geeft soms wel extra logistieke uitdaging bij een klein bedrijf met een beperkt aantal medewerkers en dat was op Keti Koti het geval. Voor degenen die dachten dat Freedom inclusief de helpdesk volledig dicht was: we waren niet dicht en ook op de helpdesk was een aantal mensen aanwezig. Uit dit topic blijkt dat we dat niet helder genoeg hebben gecommuniceerd. Daar zullen we van leren en dit de volgende keer beter proberen over te brengen. Wel hebben we vanwege beperktere capaciteit besloten om de telefonische ingang die dag dicht te zetten en vonden we Keti Koti in dit geval belangrijk genoeg om deze keuze te maken. Mails en andere zaken hebben we gewoon opgepakt, waarbij storingen met voorrang. We hebben verschillende mensen met problemen met o.a. Canal Digitaal (in nasleep van de storingen van vorige week zoals in geval van topic starter) zowel via mail als telefonisch geholpen.

Met betrekking tot neutraliteit op politiek vlak het volgende: Freedom is geen politieke beweging, maar strijdt wel voor een eerlijk en beter internet voor iedereen. Dat betekent dat wij ons soms bemoeien met dingen die internetgebruikers aangaan, zoals de rechtzaak tegen de EU blokkade bij het Europese hof. Wij vinden het belangrijk dat dergelijke censuur niet wordt opgelegd door de politiek maar dat een onafhankelijke rechter bepaalt op basis van voorafgestelde criteria of iets desinformatie is, schadelijk is, en zo ja welke maatregelen er dan van toepassing zijn. Het is niet aan ons om te bepalen wat propaganda of desinformatie is als internet provider. Natuurlijk is het voeren van deze strijd op zichzelf al een politieke zet, niet vanuit een rechts/midden/links discussie maar vanuit een open internet discussie.

Dan het oplossen van de genoemde technical debt. Daar werken we heel hard aan. Al gaat het langzamer dan wij - en jullie - willen, het vordert gestaag. Daarin wordt continu een afweging gemaakt van prioriteiten: we kunnen alles, maar niet alles tegelijk.

Andere zaken die genoemd worden, zoals IP-geolocatie, hebben we zelf niet altijd in de hand. We werken hier hard aan maar zijn hierin afhankelijk van de medewerking van partijen die deze databases beheren. De ene keer kunnen we hier meer invloed op uitoefenen dan de andere. Weet dat dit onze aandacht heeft.

De bereikbaarheid van onze helpdesk is in de afgelopen weken serieus verbeterd, en zal de komende periode verder verbeteren. We verbeteren processen en breiden de support afdeling uit.

Ondersteuning voor andere hardware is er, voor zover we dat kunnen. Dat betekent dat we de instellingen delen die je nodig hebt en dat we je proberen te helpen als je vastloopt. Daar zit een grens aan. We hebben niet alle hardware met alle verschillende opties in huis. Ook zal niet iedere helpdeskmedewerker alle ins&outs kennen van verschillende oplossingen. Hiervoor is ook deze community van belang, om elkaar te kunnen helpen.

Er wordt gesteld dat we niet professioneel en niet serieus zijn. Als we iets zijn is het juist dat: professioneel en serieus. Dat er daarbij soms keuzes gemaakt worden die men zelf anders zou doen, dat kan. We kunnen en zullen nooit iedereen tevreden stellen. Maar we zijn er wel voor iedereen, ook de internetgebruikers die geen technische kennis, eigen modems, rDNS e.d. willen. En daar werken we keihard aan. Het neerzetten van een ISP in deze hoog-competitieve markt is niet eenvoudig. Wij zijn die uitdaging aangegaan en zullen daar elke dag keihard voor blijven knokken.

We grijpen deze thread ook graag aan om jullie alvast uit te nodigen voor de aankomende ledendag in november. Meer informatie volgt deze zomer. We staan altijd open voor verschillende meningen en discussie. We waarderen jullie feedback en gaan graag in gesprek.

14 likes

Welke originele vraagsteller? Het originele topic is gesplitst en dat maakt dat dit antwoord hier onlogisch is en teruggrijpt op individuele posts in de twee draadjes.

De originele eerste post was @mcnab op Toekomstvisie Freedom Internet en daar hebben leden op gereageerd. Pas daarna is het topic gesplitst.

Dank Anco voor de toelichting. Helaas gaat het voorbij aan de kritiekpunten die nu en op een eerder moment naar voren zijn gebracht.

Die punten draaien beiden om het punt van neutraliteit, iets wat tegenwoordig een zeldzaam iets is geworden.

Het jammer dat deze kans zo gemist is om voor de toekomst van Freedom en van actieve klanten.

Ik vraag een neutrale opstelling van een bedrijf waar ik mijn hoop heb gezet in de uitdagende tijden waarin wij momenteel leven.

4 likes

Er is werkelijk niemand die zegt “Freedom-werknemers mogen geen vrij nemen”.

En dan is het aan jou als werkgever om in te grijpen. Ik heb ook lang bij ISP’s / hostingproviders gewerkt, en daar waren ook altijd helpdeskteams. Wanneer iedereen daarvan tegelijkertijd vrij wilde nemen en dat roostertechnisch gezien niet rond te krijgen was, dan werd er ingegrepen door de manager.

Als Piet en Jan al een vrije dag hadden genomen en alleen Jaap nog de telefoon kon opnemen, werd tegen Jaap gezegd dat hij die dag echt niet ook vrij kon krijgen. Dat is misschien niet leuk, maar dat is het leven ook niet. Je kunt niet het belang van je klanten ondergeschikt maken aan de behoefte van een werknemer om iets te herdenken.

Ik werk ook gewoon met Kerstmis, Pasen en Pinksteren. Dat heb je als systeembeheerder; zeker als je de enige senior binnen de organisatie bent. M’n moeder werkte vroeger voor een notaris. Daar mocht in de hele maand december door niemand vrij genomen worden vanwege de drukte die er dan ieder jaar was.

Als je dan al in een situatie komt dat je zoveel absenties hebt dat je de telefonische helpdesk moet sluiten, wetende dat dat één van de voornaamste kritiekpunten op je organisatie is, kondig dan niet eerst met een hoop bombarie in een nieuwsbrief aan waarom $pseudofeestdag zo belangrijk zou zijn, maar schrijf gewoon dat wegens een gebrek aan personele bezetting op 1 juli de helpdesk telefonisch slechter bereikbaar is, maar laat de reden in het midden. Of kondig het helemaal niet aan in de nieuwsbrief en laat een “bandje” het zeggen wanneer iemand belt, met de mededeling dat e-mails wel worden gelezen. Dat is het gebrek aan (politieke) neutraliteit waar zoveel mensen nu over klagen.

Bovendien wek je met zo’n aankondiging de indruk dat het een idee van de organisatie zelf was, mogelijk zelfs onder druk opgelegd aan de helpdeskmedewerkers. Een beetje zoals die belachelijke excursies naar musea waar niemand zin in heeft, zoals scholen doen.

Freedom heeft ook klanten die zich helemaal niet kunnen vinden in de tekst van de nieuwsbrief, of mensen die overwegen om klant te worden en hierdoor afhaken. Waarom zou je het risico willen lopen om die van je te vervreemden? Daar schiet toch niemand iets mee op?

Ik gooi met een groep vrienden iedere vrijdagmiddag pijltjes naar een dartbord met daarop een foto van mevrouw Kaag. Hoe moet ik die mensen dit nu uitleggen? Ik werd afgelopen vrijdag terecht door ze uitgelachen omdat ik aandelen heb. Vind ervan wat je wilt, maar het zijn wel mensen die anders wellicht 20 jaar klant waren gebleven, waarvoor ik de support had gedaan, en je dus nooit enig omkijken naar had gehad. Ziggo is ook tienduizenden klanten kwijtgeraakt toen ze Ajax gingen sponsoren. Die dingen gebeuren nu eenmaal. Ziggo kan zoiets hebben, Freedom niet.

Ook hier zegt niemand van dat het niet goed zou zijn. Het bezwaar is de politieke kleurbekenning omtrent onderwerpen die niets met het internet te maken hebben. Dit incident is daar een goed voorbeeld van.

Zoals ik eerder al schreef:

Dat begrijpt ook iedereen. Maar er is toch wel één apparaat dat met kop en schouders boven de rest van het speelveld uitsteekt wanneer het gaat om “zeer geschikt voor de filosofie die Freedom nastreeft”, en dan ook nog eens afkomstig is van een bedrijf dat nadrukkelijk geïnteresseerd is in Freedom (of in ieder geval was).

Niemand vindt dat de Freedom-helpdesk “elk apparaat moet ondersteunen”. Maar nu is er uitsluitend support voor één product van één firma, wat effectief toch best wel neerkomt op koppelverkoop. Het delen van de nodige instellingen is gewoon wettelijk verplicht, dus dat doen ze bij KPN en Ziggo net zo goed. Daar is niets bijzonders aan en wat mij betreft ook geen argument dat je zou onderscheiden van de rest. Zelfs KPN ondersteunt twee verschillende (modem)routers van verschillende fabrikanten met totaal verschillende firmware.

Als er dan activistisch gedaan wordt, zien de klanten denk ik liever dat dat op het gebied van open source is, en niet op het gebied van allerlei maatschappelijke vraagstukken die niets met internettoegang te maken hebben.

Nou, dat was dit gewoon echt niet. Dat een medewerker daar op persoonlijke titel op een Tumblr-blog over wil schrijven, prima. Maar het heeft niets met een ISP te maken, en het is nodeloos polariserend. Toen werd voorgesteld om dit artikel te plaatsen, moest je toch door hebben gehad dat dit wel eens problemen zou kunnen opleveren? Kijk alleen al hoeveel actieve topics er nu op dit forum zijn omtrent de klachten over de helpdesk. Nog vaker sluiten is dan toch geen goed idee?

Nee, dus dan moet je vooral de honkvaste groep in de niche die je als enige speler zo perfect zou kunnen bedienen niet op de kast jagen. Want binnen die niche is er zo goed als geen concurrentie. Wanneer je je op de reguliere populatie wilt richten, doe je het ook wel een beetje jezelf aan dat je met moordende concurrentie van KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile te maken krijgt. Die hebben zo ontzettend veel meer geld dat je dat onmogelijk gaat winnen.

De reden dat hier zoveel mensen op reageren is juist omdat het men zich betrokken voelt en Freedom niet wil opgeven. Als het alleen maar boosheid was, zou iedereen gewoon stilzwijgend opzeggen en naar KPN gaan, zoals een boze T-Mobile- of Ziggo-klant wel zou doen.

4 likes

Voor diegenen die niet willen wachten op de ledendag, kunnen nu al een e-mail met hun bezorgdheid over de neutraliteit van Freedom zenden aan de Raad van Advies van Freedom.

De leden avond lijkt mij meer een event om terug te kijken op de successen van Freedom en te kijken naar ontwikkelingen in de toekomst. Dit forum is uitermate geschikt van gedachten te wisselen in alle rust.

Mijn complimenten voor de deelnemers aan de discussie en het is fijn dat die ook rustig van toon is en laten wij dat ook zo houden.

Raad van Advies

Freedom Internet heeft een onafhankelijke Raad van Advies (RvA) die gevraagd en ongevraagd kan adviseren over de wijze waarop we functioneren. De RvA houdt ons scherp, wijst op risico’s en kansen en biedt inspiratie. De leden zijn gekozen op basis van hun expertise in specifieke werkvelden. Bij belangrijke beslissingen zal de Raad om advies worden gevraagd.

Leden:

• Frans ter Borg - CEO Quanza, bestuurslid Vereniging ISPConnect Nederland
  • Boris van der Ham - voorzitter Humanistisch Verbond, bestuursvoorzitter VGN, oud-Kamerlid D66
  • Ton aan de Stegge - voormalig CEO Telfort, eigenaar Purplefield Investments
  • Marleen Stikker - Directeur Waag, oprichter De Digitale Stad
  • Kirsten Verdel - Oud-medewerker XS4ALL, senior adviseur Public Affairs Dröge & van Drimmelen
  • Brenno de Winter - Expert informatiebeveiliging, privacy en ICT

Voor contact met de Raad van Advies, mail naar rva@freedomnet.nl

Bron: Raad van Advies | Freedom

5 likes

Tussen de (veelal negatieve) reacties wil ik toch ook een ander geluid laten horen, ik ben het namelijk helemaal eens met hoe Freedom gehandeld heeft.

Gezien de waarden van Freedom is de kans groot dat Freedom medewerkers aantrekt die diezelfde waarden onderschrijven. De kans dat er meerdere medewerkers zijn met sympathie voor dit soort dagen zijn is dan dus ook groter. Medewerkers, zeker met een technische achtergrond, liggen niet voor het oprapen en zijn moeilijk te krijgen. Dat je als werkgever dan wil faciliteren dat ze zo’n event kunnen bezoeken vind ik niet gek en ook dat is in ons belang, want van blije Freedom’ers worden ook wij beter.

Dit staat overigens ook van wat ik van een dag als Keti Koti vind. Daar heb ik namelijk ook niets mee, net zoals met pasen, pinksteren, hemelvaart en kerstmis wanneer ik zelfs verplicht vrij ben terwijl er voor mij veel relevantere dagen zijn.

Het enige puntje wat misschien beter had gekund is de aankondiging in de nieuwsbrief. Die bevatte weliswaar alle praktische informatie, maar ging ook veel in op de inhoud van Keti Koti. Hierdoor wordt het gezien als politiek activisme en is de belangrijkste boodschap (je kan de helpdesk een dag niet bellen) ondergesneeuwd. Er wordt ergens gesuggereerd gewoon “Wegens omstandigheden” of iets dergelijks te vermelden en dat is denk ik het andere uiterste. Daarmee zou er ongetwijfeld discussie ontstaan zijn welke omstandigheden dat dan zijn en of dat wel een valide reden zou zijn, en zal er vast iemand de link gelegd hebben met een publiek evenement op die dag. Beknopt benoemen “ivm. Keti Koti”, waarbij je eventueel linkt naar onafhankelijke informatie op bijvoorbeeld wikipedia, lijkt me een prima methode. Iemand die daar interesse in heeft kan meer lezen, iemand die alleen de kern van de boodschap wil hebben (over de helpdesk) wordt daarin voorzien zonder al te veel “onnodige” informatie daar omheen.

Dat er bij Freedom in de techniek nog genoeg te doen is (en ja, daar staan ook dingen tussen waar ik op zit te wachten) staat hier wat mij betreft ook los van. Medewerkers hebben hun vrije dagen, en of ze die nu op zo’n dag opnemen of op een willekeurige andere dag maakt natuurlijk niets uit.

4 likes

Reden te meer om je technisch onderlegde klanten goed te behandelen dus. Wie weet heb je er in de toekomst nog eens iets aan.

Maar je kunt als organisatie niet - wanneer je zoveel klachten krijgt over de beperkte telefonische bereikbaarheid van je helpdesk en de trage reacties op veel e-mails - toestaan dat (bijna) al je helpdeskmedewerkers tegelijkertijd vrij nemen.

Dat vind ik overigens net zo goed voor Kerstmis, Pasen en Pinksteren gelden. Er moet op z’n minst een storingslijn zijn.

En Freedom wordt weer beter van blije klanten en blije aandeelhouders. Uiteindelijk is Freedom gewoon een commercieel bedrijf, en dan is dat waar het om draait.