Met belangstelling hebben wij de reacties op de vraag van de originele vraagsteller gelezen. We waarderen het feit dat er in alle openheid discussie wordt gevoerd en dat jullie ons voorzien van de nodige feedback. Die nemen we ook ter harte, want daar is deze community (onder andere) voor bedoeld. We zien wel dat er paar onjuiste aannames worden gedaan en willen graag het een en ander toelichten.
Vanuit onze bedrijfscultuur geven wij medewerkers de ruimte om een vrije dag op te nemen op feestdagen die voor de desbetreffende medewerker(s) van belang zijn. Of het nu Kerst, Keti Koti, Chanoeka, Eid Al Fitr, Koningsdag, Bevrijdingsdag of iets als spaghettimonsterdag of towelday is - er moet ruimte zijn om te vieren of herdenken wat je wilt.
Dat geeft soms wel extra logistieke uitdaging bij een klein bedrijf met een beperkt aantal medewerkers en dat was op Keti Koti het geval. Voor degenen die dachten dat Freedom inclusief de helpdesk volledig dicht was: we waren niet dicht en ook op de helpdesk was een aantal mensen aanwezig. Uit dit topic blijkt dat we dat niet helder genoeg hebben gecommuniceerd. Daar zullen we van leren en dit de volgende keer beter proberen over te brengen. Wel hebben we vanwege beperktere capaciteit besloten om de telefonische ingang die dag dicht te zetten en vonden we Keti Koti in dit geval belangrijk genoeg om deze keuze te maken. Mails en andere zaken hebben we gewoon opgepakt, waarbij storingen met voorrang. We hebben verschillende mensen met problemen met o.a. Canal Digitaal (in nasleep van de storingen van vorige week zoals in geval van topic starter) zowel via mail als telefonisch geholpen.
Met betrekking tot neutraliteit op politiek vlak het volgende: Freedom is geen politieke beweging, maar strijdt wel voor een eerlijk en beter internet voor iedereen. Dat betekent dat wij ons soms bemoeien met dingen die internetgebruikers aangaan, zoals de rechtzaak tegen de EU blokkade bij het Europese hof. Wij vinden het belangrijk dat dergelijke censuur niet wordt opgelegd door de politiek maar dat een onafhankelijke rechter bepaalt op basis van voorafgestelde criteria of iets desinformatie is, schadelijk is, en zo ja welke maatregelen er dan van toepassing zijn. Het is niet aan ons om te bepalen wat propaganda of desinformatie is als internet provider. Natuurlijk is het voeren van deze strijd op zichzelf al een politieke zet, niet vanuit een rechts/midden/links discussie maar vanuit een open internet discussie.
Dan het oplossen van de genoemde technical debt. Daar werken we heel hard aan. Al gaat het langzamer dan wij - en jullie - willen, het vordert gestaag. Daarin wordt continu een afweging gemaakt van prioriteiten: we kunnen alles, maar niet alles tegelijk.
Andere zaken die genoemd worden, zoals IP-geolocatie, hebben we zelf niet altijd in de hand. We werken hier hard aan maar zijn hierin afhankelijk van de medewerking van partijen die deze databases beheren. De ene keer kunnen we hier meer invloed op uitoefenen dan de andere. Weet dat dit onze aandacht heeft.
De bereikbaarheid van onze helpdesk is in de afgelopen weken serieus verbeterd, en zal de komende periode verder verbeteren. We verbeteren processen en breiden de support afdeling uit.
Ondersteuning voor andere hardware is er, voor zover we dat kunnen. Dat betekent dat we de instellingen delen die je nodig hebt en dat we je proberen te helpen als je vastloopt. Daar zit een grens aan. We hebben niet alle hardware met alle verschillende opties in huis. Ook zal niet iedere helpdeskmedewerker alle ins&outs kennen van verschillende oplossingen. Hiervoor is ook deze community van belang, om elkaar te kunnen helpen.
Er wordt gesteld dat we niet professioneel en niet serieus zijn. Als we iets zijn is het juist dat: professioneel en serieus. Dat er daarbij soms keuzes gemaakt worden die men zelf anders zou doen, dat kan. We kunnen en zullen nooit iedereen tevreden stellen. Maar we zijn er wel voor iedereen, ook de internetgebruikers die geen technische kennis, eigen modems, rDNS e.d. willen. En daar werken we keihard aan. Het neerzetten van een ISP in deze hoog-competitieve markt is niet eenvoudig. Wij zijn die uitdaging aangegaan en zullen daar elke dag keihard voor blijven knokken.
We grijpen deze thread ook graag aan om jullie alvast uit te nodigen voor de aankomende ledendag in november. Meer informatie volgt deze zomer. We staan altijd open voor verschillende meningen en discussie. We waarderen jullie feedback en gaan graag in gesprek.