Klanten van Freedom merkten de afgelopen tijd dat er vaak storingen waren op het gebied van e-mail. Hierover is Freedom dan ook in gesprek met Soverin, onze partner op het gebied van e- maildiensten. We zullen jullie in onderstaand bericht wat meer toelichting geven over deze storingen en een update geven over de weg naar verbetering.
Soverin host al een paar jaar bij Hetzner. Andre (van Soverin): “We hebben deze provider gekozen omdat deze 100% in Europese handen is, privacy hoog in het vaandel heeft staan en omdat er snel meer capaciteit gehuurd kan worden voor een redelijke prijs.”
Sinds vorig jaar merkt Soverin dat ze minder goed op hun plek zitten bij Hetzner. “Er zijn steeds vaker kleine verstoringen in het netwerk die ons raken en ons netwerkvolume groeit harder dan de standaardoplossing binnen Hetzner aankan. Ook is het niet mogelijk om onze eigen IP-range en AS-nummer te gaan gebruiken.” legt Andre uit. Dit is nu juist iets dat zij al lange tijd willen, omdat het schonen van IP-blokken van Hetzner een stevige taak is. Deze adressen zijn voor de meest uiteenlopende doelen gebruikt en daarna kost het veel tijd om hier een fatsoenlijke mail- reputatie van op te kunnen bouwen. Bovendien werden we vaak geconfronteerd met vele rare routerings-issues op onze ‘vswitches’. Daarnaast zit Soverin minder goed bij Hetzner op haar plek, omdat zij/Hetzner in het afgelopen jaar besloten heeft een vestiging in de VS te openen. Hiermee heeft Soverin naast de technische redenen nu ook principiële redenen om opzoek te gaan naar een nieuwe locatie.
Andre vertelt: “Gezien de goede relatie tussen Soverin en Freedom Internet hebben we na overweging van een aantal alternatieven besloten weer eigen hardware te gaan hosten in een Freedom Internet datacentrum. Deze hardware is aangeschaft bij SuperMicro en voorzien van een schitterende set dubbele 10Gbit connecties en een dubbele 10Gbit uplink. Die lopen rechtstreeks het Freedom core-netwerk in.” Momenteel wordt deze hardware daarom door Soverin ingericht en rollen ze diverse keren een test-omgeving uit waarin ze de lessen van de vorige setup proberen te verwerken.
Inmiddels zijn ze op het punt dat de test-omgeving bijna geheel naar wens is ingericht en automatisch wordt uitgerold.
Vanwege lessen die Soverin heeft getrokken uit de oude omgeving, hebben ze halverwege de opbouw gekozen om op de nieuwe omgeving versneld alvast een aantal loadbalancers in productie te laten draaien. Verkeer komt binnen op de Freedom verbinding en loopt via onze OOB-verbinding naar Hetzner. Dit lost ons routeringsprobleem op, maar introduceert helaas meteen een nieuwe zwakte, voor de MijnFreedom omgeving en webmail zijn nu 3 verbindingen vereist en actief, 3x zoveel kans dus ook op verstoringen.
Gezien de test-omgeving bijna naar wens draait is Soverin nu druk aan het plannen hoe ze de productieomgeving gaan migreren. Ze gaan beginnen met de webapplicatie en database, daarna komen alle diensten voor e-mail, inkomende e-mail, uitgaande e-mail, de wasstraat, rate-limiters en loadbalancers. Al met al zijn het meer dan 90 containers die de komende weken opnieuw worden ingericht. Nadat deze migratie is afgerond komt de laatste stap, namelijk de mailopslag zelf. Dit is minder complex maar vergt wel veel tijd door de gigantische hoeveelheid data die overgezet gaat worden. “Naast dat we naar een omgeving gaan, waar we duidelijk meer controle over ons netwerk hebben en we eindelijk gebruik kunnen maken van onze eigen IP-range, is de nieuwe omgeving ook voorzien van meer en een stuk snellere hardware.” licht Andre tot slot toe.
Terwijl Soverin druk is met de nieuwe infrastructuur, is hun nieuwe partner AfterLogic bezig met het maken van specifieke uitbreidingen voor Soverin op hun Aurora product. Soverin hoopt hier snel meer van te kunnen laten zien.
Soverin is zich dus bewust van de storingen en heeft er hard aan gewerkt hier een oplossing voor te vinden. Die is er ook, maar dat kost nog even wat tijd. We blijven nauw in gesprek met onze gewaardeerde partner en houden jullie uiteraard graag op de hoogte.